موزاییک مولد برق در ایران توسط جعفر رام بجندی ساخته شد

آیا می دانستید موزاییک مولد برق در ایران به دست محققان کشورمان تولید شده است؟ همانطور که از نام این … ادامه مطلب

موزاییک تولید کننده برق ساخته شد

آیا می دانستید موزاییک مولد برق در ایران به دست محققان کشورمان تولید شده است؟ همانطور که از نام این نوع موزاییک مشخص است انرژی آن از طریق راه رفتن افراد بر روی این موزاییک ها تولید می شود.

جعفر رام بجندی، مخترع موزاییک مولد برق در طی گفتگویی با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت، تولید برق از طریق راه رفتن افراد در مکان های پرتردد بر روی موزاییک ها، علاوه بر کاهش هزینه های تولید انرژی غیر فسیلی و تجدیدپذیر، در عملیاتی کاملا سالم و بدون ایجاد آلایندگی در هوا و محیط زیست صورت می گیرد.

این مخترع با بیان اینکه اختراعش تاکنون به دلیل عدم حمایت مالی شرکت های موزاییک و سازمان های ذیربط به مرحله تولید انبوه نرسیده است، گفت:

این در حالی است که استفاده از این نوع موزاییک دارای صرفه اقتصادی و محیطی است و باعث اشتغال زایی خواهد شد.

موزاییک مولد برق

حتی می توان با اختصاص زمان و بودجه مناسب برای رشد بازاریابی خارجی آن اقداماتی انجام داد و موزاییک مولد برق را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

وی با بیان اینکه این طرح تاکنون مراحل طراحی، ساخت، آزمایش و ثبت ملی را پشت سر گذرانده است، در ادامه افزود: در روش های مشابهی که توسط دیگران مورد استفاده قرار گرفته است، علاوه بر اتلاف انرژی بسیار بالا، تعمیر و نگهداری دستگاه های مورد نیاز نیز بسیار مشکل بود.

بیشتر بخوانید: هنر موزاییک کاری به درازای تاریخ کویر و بررسی تاریخچه آن در ایران

طبق گفته این مخترع آخرین نمونه این موزاییک ها نیز به مدت سه ماه در ایستگاه شهید بهشتی متروی تهران مورد آزمایش قرار گرفته است.

رام بجندی در بیان مشخصات فنی این تکنولوژی گفت استفاده از بلبرینگ KK برای تولید حرکت یک طرفه و انتقال نیرو و به حرکت در آوردن ژنراتور به شفت لازم است. همچنین استفاده از یک پلیت لاستیکی برای جلوگیری از ایجاد مانع هنگام عبور افراد و قدم زدن بر روی موزاییک ها، ضروری به نظر می رسد که از جمله مشخصات فنی این دستگاه محسوب می شود.

وی افزود: در این دستگاه از ژنراتور dc (برق یک طرفه) و ذخیره آسان به وسیله یک دیود در باتری استفاده شده است. به این ترتیب با استفاده از این روش می توان حداکثر برق را از کالری که افراد از دست می دهند، به دست آورد.

نوشته های مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *